Direktlänk till inlägg 11 september 2019

Jobbiga kroppsliga förändingar

Av Johanna - 11 september 2019 13:18

Som ni läste i inlägget igår så har jag och Mattias fått en liten tjej, Astrid 5 månader. Hon är världens goaste dotter och lillasyster och förgyller våra dagar med många goa skratt.
Vissa vet att jag hade en tuff graviditet med svår foglossning där jag åt mediciner dygnet runt, hade kryckor, bälte m.m så min sambo fick sköta allt i hemmet samtidigt som han jobbade. Mitt i allt blev hans mamma väldigt sjuk och gick tyvärr bort lite mer än 1 månad innan Astrid kom så hon får tyvärr aldrig träffa sin farmor.
För läkaren fick jag inte ens dammsuga och tillslut var jag näst intill sängliggande. Mådde så dåligt över allt detta att jag mådde psykiskt dåligt där jag grät ofta för att jag inte klarade av saker som egentligen var simpla längre, att behöva bli så beroende av en annan person gjorde så ont i mig då jag alltid varit van att klara mig själv.

När Astrid kom gick allt så himla fort att inte ens barnmorskan var beredd då hon kom ut med raketfart när jag bara var 7cm öppen. Detta har tyvärr gjort att jag fått stora problem efteråt med kroppen, sånt som kvinnor gärna inte talar öppet om men jag tänker inte himla med något för i vissa fall syns det tydligt.
Min bäckenbotten fick en rejäl smäll där nästan all min knipförmåga försvann, så det är något jag jobbar på, och det i sin tur orsakar läckage så jag planerar allt när jag ska iväggenom att ta reda på var toaletter finns.
Bäckenet är så dåligt att jag måste använda bältet fortfarande och får inte träna och helst inte gå i backar, vilket inte är så lätt när man bor i Guldheden, måste också tänka på att gå korta steg. Äter även smärtstillande i höga doser varje dag med det hjälper inte alltid så vissa dagar så klarar jag inte av att göra mycket och gråter av smärta bara jag lyfter upp Astrid. Hade behövt träffa eller iallafall prata med andra som har det likadant för känner mmig så ensam.

Det sista som har tillkommit efter graviditeten är att jag har kännt min allmänt sjuk, svettas otroliga mängder bara jag rör på mig lite. Jag gick till läkaren och dem tog en massa olika prover som inte visade något så fick medicin mot deppression och ångest vilket inte alls gav nån effekt. Gick tillbaka och fick göra en massa andra prover som visade att jag har lågt prolaktinvärde och nu även för lågt kortisolvärde, så nu väntar jag på att få komma till läkaren för att ta reda på vad det beror på.

Men mitt i allt det jobbiga tittar jag på våran dotter och tänker på hur lyckligt lottande vi är.
Älskar alla mina barn så otroligt mycket, och Mattias ska vi inte tala om. Han är min klippa jag lutar mig mot, han lyssnar och försöker förstå och hjälpa mig med det mesta.

Nu ska jag passa på att vila lite nu när Astrid sover. Ska skriva ett mycket mer positivare inlägg ikväll när alla barnen sover för natten.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 1 november 2019 16:21

Jag var ju hos läkaren i måndags efter mycket tjat om att jag ville byta läkare då hon jag hade inte lyssnade på mig. Igår ringde läkaren mig och sa att mina prover för sköldkörteln hade ändrat sig och det var bara en tidsfråga innan det visade någo...

Av Johanna - 31 oktober 2019 09:41

Igår packa vi in oss i bilen och åkte hem till pappa och Ingalill. Annika och Elsa kom också dit och dem va lika gulliga ihop som sist. Astrid va lite små gnällig och rörig i sin stackars lilla mage. Efter en ipren för att dämpa smärtan hon hade...

Av Johanna - 29 oktober 2019 21:44

I söndags var det Liverpool på TV:n och Astrid var extremt intresserad och jublade stort när dem vann, haha. I igår var jag hos läkaren på morgonen och fick träffa en riktig läkare denna gången. Fick ta en massa nya prover och ska ev behandlas f...

Av Johanna - 26 oktober 2019 20:24

Haft ett par lugna dagar för att ta igen mig lite. Men idag har vi firat älsklingen som fyller 45 år. Grattis på födelsedagen Mattias. Älskar dig så otroligt mycket och jag är så glad att jag träffa dig. Jag är glad att just du är pappa till Astr...

Av Johanna - 23 oktober 2019 13:18

Veckan som varit har kommit ikapp mig. Har mått så otroligt dåligt och känner mig väldigt nere. Det började med att vi skulle ha en rolig helg med Jesper då han fyllde 12 år i söndags. Natten till fredagen 03.30 ringer läkaren från sjukhuset och...

Ovido - Quiz & Flashcards